>Cinta bukan satu kesilapan > Tapi tempat menguji ketaqwaan > Cintakah pada yang Esa atau > Melangit pada yang tidak kekal > Sama ada kita hamba pada cinta atau PENCIPTA

Thursday, December 11, 2008

USRAH DAN AIDILADHA 1429H

Aidiladha 1429H kali ini diraikan di Tanjong Karang, Rasanya dah lama juga ana terlepas meraikan Hari Raya Haji di kampung kerana merantau di negeri orang sebelum ini. Namun, cuti kali ini tidak dilepaskan. Walaupun hanya satu hari, namun sangat rugi jika peluang bersama keluarga dilepaskan begitu sahaja.


Pagi raya dimulakan dengan Solat Sunat Hari Raya Aidiladha di Masjid. Selepas mengisi perut di rumah, kerja-kerja ‘membedah lembu’ di surau kariah dijalankan. Meriah sungguh kerja-kerja mengorbankan lembu. Walaupun kepenatan melapah, namun ukhuwwah dan gurauan bersahaja di kalangan penduduk taman menghilangkan rasa itu. Begitulah syumul dan indahnya Islam, keperluan bersosial cukup dititik beratkan sama ada kita sedar ataupun tidak.



Selepas selesai mengorbankan lembu di surau, ana pulang ke rumah. Kini, tiba masa untuk keluarga ataupun dalam bahasa arabnya usrah. Ana meluangkan masa untuk anak-anak saudara. Saat-saat yang sungguh bermakna dan membekas di kalbu.




Selepas zuhur, kami diziarahi pengantin baru, siapa lagi kalau bukan Roslizal dan Atiqah. Mengukuhkan ikatan silaturrahim yang baru terjalin lebih kurang dua hari. Selepas Asar kami diziarahi pula oleh keluarga pakcik sebelah abah yang lebih mesra dengan panggilan Paman Yaya. Banyak cerita yang dikongsi bersama.



Menjelang malam pula, ana mengetuai acara bermain bunga api bersama-sama anak saudara. Yay! Pak Teh! Jomla main bunga api. Anak-anak saudara ana separuh menjerit. Puas melayan karenah mereka. Pak Teh! Nak jalan-jalan naik motor. Kakak tak pernah naik lagi, Durrah separuh menjerit. Hmm..nampaknya kena adil la pada semua. Masing-masing menuntut keadilan umpama berada di mahkamah.



Usrah dalam gerakan Islam


Usrah ataupun keluarga dalam gerakan Islam merupakan institusi asas dalam tarbiyah buat ahli-ahli gerakan Islam. Kebelakangan ini, institusi ini dilihat masih lemah dan belum mampu menjalankan fungsi asasnya iaitu TARBIYAH. Natijahnya, ahli-ahli gerakan terus lesu dan lemah dibuai angan-angan masing-masing, Inginkan hasil yang besar dan cepat, namun hanya duduk diam tanpa usaha yang mantap.



Seperti namanya sendiri iaitu Usrah yang bermaksud keluarga, institusi ini perlu bergerak dengan lebih kreatif dan dinamik. Keperluan ahli usrah ataupun ahli keluarga perlu diambil kira dalam menjalankan modus operandi usrah itu sendiri. Jika tidak, perjalanan usrah itu sendiri akan terus ditakuk lama dan hasilnya juga tidak mampu berkembang.



Apa yang kita harapkan daripada kaedah usrah 20 tahun yang lepas? Kini, masa bergerak pantas. Siapa yang lambat akan ketinggalan. Ketinggalan dari segi maklumat, berita, isu dan tindakan. Ana tidak menafikan akan pengisian asas usrah yang perlu dikekalkan dan ditekankan. Namun dalam menghadapi kepelbagaian ahli dalam gerakan Islam, suatu kaedah ataupun pendekatan perlu difikirkan agar institusi ini terus berkembang seiring dengan masa dan keperluan.

1 comment:

HuSnA said...

salam kenalan..wat a nice family n frens u hv.