>Cinta bukan satu kesilapan > Tapi tempat menguji ketaqwaan > Cintakah pada yang Esa atau > Melangit pada yang tidak kekal > Sama ada kita hamba pada cinta atau PENCIPTA

Thursday, December 11, 2008

MY COUSIN'S WEDDING

Dua hari sebelum Hari Raya Aidiladha (6 Disember 2008) telah berlangsungnya majlis pernikahan dan walimatul urus sepupu ana sebelah mak yang berasal dari Kuala Kangsar Perak. Roslizal ataupun lebih mesra dengan panggilan Mat bertemu jodoh dengan Atiqah yang berasal dari Meru, Klang. Majlis dimulai dengan upacara pernikahan di rumah pengantin perempuan di Jalan Kopi, Meru Klang.



Alhamdulillah, upacara pernikahan berjalan lancar. Roslizal mengatur bicara lancar ‘Aku Terima Nikahnya’ hanya dengan satu lafaz. Sebenarnya tak kisahla berapa lafaz pun, yang penting selamat diijab kabulkan. Orang Melayu kita yang kadang-kadang menjadikan isu remeh seperti sesuatu yang besar sedangkan Islam itu mudah.


Pengantin lelaki menyerahkan maskahwin kepada Pengantin perempuan


Hantaran Pengantin lelaki dan Pengantin perempuan

Dengan terungkapnya lafaz itu, maka dua jiwa menjadi satu. Dua keluarga bersaudara dan bermulalah suatu fasa kehidupan yang perlu dikongsi bersama.



Pada majlis tersebut juga rindu ana dilepaskan. Adik kepada pengantin lelaki, Azlizal ataupun lebih mesra dengan panggilan TJ semestinya hadir. Sepupu ana yang sebaya. Setelah hampir beberapa tahun tidak bersua muka, akhirnya di majlis ini kami dipertemukan. Sudah tentu banyak kisah suka dan duka yang dikongsi bersama.

Semurni sebuah ikatan perkahwinan, semurni itulah juga doa ini. Semoga perkahwinan yang dibina beroleh mawaddah dan rahmah yang diimpikan oleh setiap insan.



SELAMAT PENGANTIN BARU
ROSLIZAL & ATIQAH


No comments: