>Cinta bukan satu kesilapan > Tapi tempat menguji ketaqwaan > Cintakah pada yang Esa atau > Melangit pada yang tidak kekal > Sama ada kita hamba pada cinta atau PENCIPTA

Friday, December 26, 2008

LIQA' MINI PJ7

Sudah lama rasanya ana menghubungi saudara hasnur, RAIS Seumur hidup PJ7 untuk bersua muka melepaskan rindu. Kebetulan beliau sedang cuti semester dan menetap di rumah kakaknya di Damansara. Jadi, mudahlah bagi pertemian diatur jika jaraknya masih dalam lingkungan lembah klang. Alhamdulillah, akhirnya hasrat ana tercapai dengan kesudian beliau untuk bertandang pada 24 Disember 2008.

“Salam syeh, ana dah sampai ni”, hasnur menelefon ana. “Ok2x, dalam 15 minit lagi ana sampai. Hasnur tiba di stesen LRT Tasik Selatan dari Puduraya. Dengan menggunakan kuda perang hijau, ana memecut (taklah laju sangat,hehehe). Namun, Hasnur agak cuak dengan kelajuan kuda perang ini. Mungkin kerana tempat duduknya yang agak tinggi.



Tiba di rumah, kami mula berbual. Tiada apa yang nak dijamu pada tetamu ini. Yang ada hanyalah asikrim keladi. “bolehlah”, getus hati ini. Berbekalkan aiskrim keladi, kami bersantai di balkoni rumah dan memulakan bicara. Darihal khabar empunya diri hinggalah khabar adik-adik di kampus, kesemuanya dicungkil satu persatu. “Syeikh, Zaidin dok mana?”. Hasnur bertanya. “Oh, Zaidin duduk tower 9, yang ana dok ni tower 10”, ana membalas.

Seusai solat maghrib, ana merancang sebuah makan malam di restoran Village View di Bangi bersama Zaidin. Selepas berkumpul di bawah tower, kami solat Isya’ di surau berhampiran dan memulakan perjalanan. Tiba di Bangi, kelihatan restoran agak sesak dengan pelanggan. Mungkin kerana sambutan Hari Natal barangkali. Setelah menu dipesan, kami pun meneruskan agenda muzakarah.



Perbincangan lebih banyak berkisar perkembangan tarbiah kampus dan tarbiah dunia pekerjaan. Maklumlah, Hasnur juga merupakan “orang kuat Tarbiyah” di kampus, hehehe. Jadi, sedikit sebanyak perbincangan terarah ke situ. Baru-baru ini. ana cukup terkesan dengan entry dari blog ustaz Wan Jie. http://one-g.blogspot.com. Lontaran ideanya yang cukup bernas, realistik dan futuristik terutamanya berkaitan usaha dakwah sungguh mengagumkan. Justeru, ana berkongsi hasil pembacaan itu bersama Hasnur dan Zaidin. Sedikit sebanyak terpacul nasihat berbaur kebimbangan tentang perkembangan dakwah adik-adik di kampus yang agak pasif.



“Da’ie seharusnya tidak syok sendiri dan hanya bergaul di dalam kelompoknya sahaja. Da’ie seharusnya keluar dari zon selesa dan terjun ke dalam masyarakat yang berbilang latar belakang dan keperluan agar dakwah dapat diteruskan. Janganlah mempunyai sifat superior dan menganggap bahawa dirinya sahaja yang baik dan akan masuk syurga sedangkan orang lain seperti mat rempit dan bohsia akan masuk neraka”, ana menghangatkan perbincangan.



Setelah hampir dua jam kami berbual sambil makan, kami bersiap-siap untuk pulang. “Ke mana destinasi seterusnya?”, Zaidin bertanya. “Kita ke Bukit Ampang!”, ana mencadangkan. “Malam ini malam krismas, sudah tentu ramai remaja akan melepak di situ” ana mengutarakan pendapat. “Jom”, semua menyahut tanda bersetuju.


Seperti yang dijangkakan, setibanya kami di Bukit Ampang, kelihatan remaja berpeleseran di sekitarnya. Majoritinya sedang bercanda bersama pasangan masing-masing. Ada yang bersama geng motor. Sedang kami meneliti pengunjung Bukit Ampang pada malam itu, kelihatan suatu adengan yang cukup menyakitkan hati. Kelihatan seorang wanita jelita bertudung sempurna sedang berpeluk-pelukan ghairah bersaman teman lelakinya. “Astaghfirullahal’azim”, ana beristighfar. Zaidin agak emosi sehingga mengeluarkan kata-kata yang agak kesat. Ana mencadangkan agar situasi ini divideokan. Beginilah hasilnya;


Ana cuba menenangkan keadaan. “Isyk...lupe plak nak buat risalah kan..kalau ada risalah, bleh la jugak kite bagi kat diorang ni. Mungkin berasal dari keluarga yang jahil dan bermasalah”, ana cuba melontarkan situasi Husnuz Dzan. “Hmm…betul jugak”, masing-masing mengiyakan. Terasa masih berat tanggungjawab dakwah yang perlu dipikul bersama sahabat-sahabat seperjuangan. Setelah hampir setengah jam meronda, kami pun pulang menggunakan Lebuhraya MRR II melalui Bandar Ampang.

No comments: