>Cinta bukan satu kesilapan > Tapi tempat menguji ketaqwaan > Cintakah pada yang Esa atau > Melangit pada yang tidak kekal > Sama ada kita hamba pada cinta atau PENCIPTA

Friday, September 26, 2008

IFTHAR BERSAMA USTAZ NASHARUDDIN

Hari ini hari Khamis. Tanggal 25.9.2008 bersamaan 25 Ramadhan 1429H. ana dimaklumkan akan berlangsungnya Majlis Ifthar bersama Timbalan Presiden Pas, Ustaz Nasharuddin Mat Isa bertempat di Masjid Kg. Melayu Batu 16. Hmm..tak sabar rasanya nak pergi. Lepas habis keje je ana terus solat Asar dan bersiap-siap untuk bertolak. Ana memilih untuk menggunakan lebuhraya MRR II. Pegh..bleh tahan jugak jammed petang2 ni. Kereta pelbagai jenis bersusun bermula dari Ampang hinggalah ke Gombak. Mujurla naik motor. Menyelit la jawabnya. Namun, gerimis yang mengiringi perjalanan sedikit sebanyak memperlahankan kelajuan kuda tunggangan.


Alhamdulillah, akhirnya sampai juga ke destinasi. Kelihatan beberapa AJK Masjid sedang menunggu tetamu jemputan. Hmm..cam kenal je Honda Civic ni. WPX 2780. Ini kereta Syeh Zaidi ni. Mane plak orangnye. Tak nampak pun. Hmm..misi mencari dijalankan. Kelihatan sesusuk tubuh sedang khusyuk membaca al-Quran. Wah..insaf ana tengok. Syeh Zaidi tunduk khusyuk,hehe. Assalamualaikum Syeh! Waalaikumussalam. Eh..bila enta sampai. Rindu yang menggamit diubat dengan perbualan singkat. Memori bersama sahabat-sahabat di kawasan Selayang berputar kembali. Eh..dah nak buka pose ni, jom kita ke depan.

Kami pun duduk di hamparan yang disediakan. Hmm, tazkirah dari Ustaz Nasharuddin Mat Isa sepatutnya dijadualkan sebelum berbuka puasa. Namun, dikhabarkan bahawa Ustaz terperangkap di dalam kesesakan. Hmm..standard la tu waktu2 camni. Hadirin masih menanti kedatangan Ustaz Nasha. Alhamdulillah, Ustaz Nasha selamat sampai. Betul2 waktu untuk berbuka puasa. Tidak lama kemudian Ustaz Fauzan tiba bersama Ustaz Zack. Seorang lagi sahabat perjuangan ana di Selayang. Gan Pei Nei dari PKR yang merupakan ADUN Rawang turut hadir bersama adiknya sebagai tanda sokongan. Sopan berbaju merah dan berselendang digayakan seperti tudung. Islam itu Universal.

Setelah selesai ifthar, kami Solat Maghrib diimamkan oleh Ustaz Nasha. Selesai solat maghrib, santapan rohani disajikan. Tazkirah dari Ustaz Nasha. Ana sisipkan ringkasan tazkirah ini. Semoga ada manfaat buat semua;

Kita semua bakal menyambut Eidulfitri tidak lama lagi. Sudah menjadi suatu ibadah untuk kita melaungkan Takbir tatkala menyambut Eidulfitri tanda kemenangan kita bermujahadah dalam bulan Ramadhan. Mari kita menyingkap kembali sirah baginda Rasululullah S.A.W. Sejarah takbir ini dilaungkan adalah selepas Umat Islam berjaya menawan kota Makkah dalam peristiwa Fathu Makkah. Namun, mari kita muhasabah kembali pada Eidulfitri tahun ini. Atas kemenangan apakah kita bertakbir?

Kalau kita merujuk pada statistik gejala sosial dan jenayah, orang Melayu Islam lah yang menjuarai perkara-perkara tersebut. Penagih dadah, Rogol, Samun, Zina dan lain-lain. Jika boleh dibuat perumpamaan. Orang lain berebut-rebut menghantar anak mereka ke universiti, tetapi orang Melayu Islam kita ‘berebut-rebut’ menghantar anak mereka ke Pusat Serenti. Saya tidak menafikan jika ada dikalangan anda bertakbir meraikan kemenangan individu berjaya menempuh Ramadhan ini dengan baik. Namun, adakah kita telah beroleh kemenangan ummah? Apakah nasib umat islam sekarang khususnya di Malaysia ini?

Kita bisa sahaja membincangkan masalah ummah di Palestin, di Filipina, di Selatan Thailand dan di Afrika. Seperti mana maksud hadis; “Barangsiapa yang tidak prihatin (mengambil tahu) akan keadaan saudara mereka maka mereka bukanlah dari kalangan mereka.” Namun, di Malaysia juga, tidak kurang masalah umat islam yang semakin meruncing. Yang mana jika kita inginkan penyelesaian tidak lain tidak bukan hanyalah dengan Islam. Seperti mana firman Allah dalam Surah Al-Baqarah;208

208. Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.

Jika kita betul-betul inginkan penyelesaian yang hakiki, maka tidak lain tidak bukan hendaklah kita mengambil Islam itu secara keseluruhan. Janganlah kita mengambil Islam secara berjuzuk-juzuk atau dalam erti kata lain hanya mengambil sesuatu yang dianggap bagus dan relevan sahaja oleh nafsu kita. Sedangkan Allah yang merupakan Raja segala Raja yang mencipta kita telah menyediakan panduan yang cukup lengkap dan cukup relevan buat manusia. Namun untuk menghuraikan secara terperinci berkenaan Islam secara keseluruhan itu saya kira tidaklah saya berkemampuan dalam masa yang singkat ini. Insya Allah jika ada kesempatan pada masa akan datang. –END-


Tazkirah Ustaz Nasha ditamatkan. Seusai majlis tazkirah ana menyapa Ustaz Nasha untuk bergambar bersamanya. Moga-moga semangat tokoh yang ikhlas memperjuangkan Islam ini sedikit sebanyak dapat mengalir ke tubuh insan yang dhaif ini. Ya Allah, istiqamahkanlah aku di jalan Mu.

No comments: