>Cinta bukan satu kesilapan > Tapi tempat menguji ketaqwaan > Cintakah pada yang Esa atau > Melangit pada yang tidak kekal > Sama ada kita hamba pada cinta atau PENCIPTA

Tuesday, August 11, 2009

UPDATE YANG TAK UPDATE



Setelah sekian lama menyepi, jari-jemari ini kembali menari alunan suara hati yang telah lama terpendam dek kesempitan masa dan kesibukan kerja yang mendesak. Pegh...ayat tak ingat dunia, ingat akhirat je.

Ziarah adalah satu elemen yang sering dilupakan atau dipandang enteng oleh kebanyakan ahli masyarakat. Ziarah bukan lagi menjadi satu budaya dalam usaha merapatkan hubungan, mencitrakan ukhuwwah dan mewarnakan persahabatan.



18 Julai 2009 yang lalu, ana melawat kakak ana di Proton City, Tanjong Malim. Seperti biasa, kuda hijau sedia membawa ana ke destinasi. Hmm...kalau lihat kat meter, jarak perjalanan dari rawang ke tanjong malim dalam 60km je. Tak bleh lah nak jamak. he2. Bukan ape, bile bermusafir ni, terngiang-ngiang akan rukhsoh solat kurniaan Allah yang mengandungi seribu satu hikmah di dalamnya.



Tiba sahaja di rumah kak zura, waktu telah menghampiri asar. Kak zura demam. begitu juga Damia. Patutlah senyap je. Kebiasaannya, anak buah ana yang sorang inilah yang bising. Tapi, dek demam nya yang masih belum kebah, muka yang sarat dengan mesej kesedihan terpancar jelas di wajahnya.




Seusai solat asar di masjid, Abang Naz menjemput ana menghadiri kenduri cukur jambul jirannya. Wah, baru sahaja perut ini dijamu dengan nasi, sudah dipanggil kenduri lagi. Hmm..takpe la. Makan sikit-sikit cukupla, hati ini mengomel senidirian. Kali ini, faten, anak buah ana yang bongsu dibawa bersama. Berbanding Damia, Faten lebih senyap dan pemalu. Namun, AWAS, jika dia dah rapat dengan seseorang, mungkin tak nak berenggang terus.he2.



Sesudah waktu maghrib dan isyak, kami semua berehat di hadapan tv. Tempat yang biasa dijadikan tempat berkumpul dan berehat dalam sesebuah keluarga. Betul ke? :)

Sesi bertukar khabar dan pendapat pun bermula lah (thats the formal way to put it lah). Actually kami pun sembang-sembang jela tentang perkembangan diri masing-masing. Well, itulah jugak tujuan kita menziarahi saudara atau sahabat kite kan?



Malam itu ditutup dengan melihat dua orang anak buah ana tertidur melelapkan mata. Comel sangat. Tidurlah wahai anak-anak buahku. Moga kau bisa mewarisi perjuangan agama ini dewasa kelak.

1 comment:

aisya humaira said...

Amiiinnn...doaku semoga shbt ku ini xlama lagi akan berumah tangga...jgn lupe jemput ye..=)