>Cinta bukan satu kesilapan > Tapi tempat menguji ketaqwaan > Cintakah pada yang Esa atau > Melangit pada yang tidak kekal > Sama ada kita hamba pada cinta atau PENCIPTA

Wednesday, July 1, 2009

BERSAMA KELUARGA



Keluarga. Suatu entiti yang sangat penting dalam kehidupan. Dari keluargalah lahirnya kehidupan. Dari keluargalah lahirnya insan. Dari keluargalah lahirnya karakter. Dari keluargalah lahir seorang pemimpin dan dari keluarga jugalah lahir sampah masyarakat.

Tanggal 12 Jun 2009, ana pulang ke kampung di Tanjong Karang. Jauh di lubuk hati ini rindu dengan mak dan abah yang disayangi. Biarpun sibuk bekerja, namun jangan sesekali kita semua lupakan tanggungjawab kita kepada dua insan yang sangat penting dalam hidup kita.



Apabila balik sahaja ke kampung. Ana akan sedaya upaya menghabiskan masa bersama mereka dalam apa bentuk sekalipun. Makan bersama, berbual, menolong kerja-kerja rumah hatta bergambar dan bergurau bersama mereka. Biar nampak remeh, namun inilah yang dipanggil kasih sayang.



Manusia sering risau dengan apa yang tiada dalam genggaman mereka. Tidak mengira sama ada perkara itu keperluan material, emosi dan lain-lain. Namun, banyak manusia lupa untuk mensyukuri apa yang mereka ada dan miliki sekarang.

Ibu bapa dan keluarga merupakan salah satu daripada nikmat yang tidak terhitung pemberian ALLAH. Sebagai HambaNya, kita hendaklah sentiasa bersyukur dan menghargai nikmat pemberianNya dengan melakukan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang.

Justeru, janganlah kita mengabaikan institusi yang diberi nama KELUARGA. Jika diabaikan, maka akan pincanglah ahli keluarga tersebut dan jika banyak keluarga mengalami perkara yang sama, maka akan pincanglah masyarakat dan akhirnya negara. You want to fix society? Fix your family first!

2 comments:

aisya humaira said...

salam..entry ni telah membuatkan org berfikir dengan lebih dalam..
memberi sesuatu yang bermakna pd situasi org skrg..tq..

ZHAFRAN said...

Moga-moga ada manfaat pada semua, ameen.