>Cinta bukan satu kesilapan > Tapi tempat menguji ketaqwaan > Cintakah pada yang Esa atau > Melangit pada yang tidak kekal > Sama ada kita hamba pada cinta atau PENCIPTA

Thursday, June 19, 2008

SYABAB MUSAFIR KASIH


Sebut sahaja novel Tautan Hati, akan terpacullah dari mulut kita akan karakter-karakter nya seperti Asiah Yusra, Umar Mujahid, Al-Banna, Elya Khadeeja, Aisyah Bazella dan lain-lain. Novel yang cukup menggamit remaja itu terutamanya remaja yang terlibat dalam gerakan Islam ditulis oleh Fatimah Syarha Mohd Noordin yang merupakan novelis sayembara novel remaja jublis emas DBP 2006.

Kini, saudari Fatimah tampil dengan karya baru yang tidak kurang hebatnya, Syabab Musafir Kasih. Mendengar sahaja tajuknya membuatkan semangat inkuiri ana membuak-buak. Adakah syabab yang dimaksudkan merupakan kosa kata dari bahasa arab yang membawa maksud pemuda ataupun adakah syabab merupakan metafora kepada remaja? Setelah mengkhatamkan novel tersebut, jelas Syabab sebenarnya adalah nama bagi watak utama dalam novel ini.

Sebagai pembaca novel, ana boleh membahagikan Syabab Musafir Kasih kepada dua bahagian. Bahagian pertama novel boleh ana simpulkan sebagai bahagian yang agak stereotaip dan common apabila jalan ceritanya mudah dijangka dan diramal. Mungkin hal ini disebabkan bahagian pertama novel lebih banyak menceritakan zaman kanak-kanak Syabab. Walau bagaimanapun, kelemahan itu ditampung dengan penyampaian cerita yang tidak membosankan disokong dengan latar masa dan tempat yang pelbagai.

Walau bagaimanapun, bahagian kedua novel ini cukup menarik. Kepelbagaian konflik dan latar menonjolkan watak Syabab sebagai seorang pemuda akhir zaman yang sarat dihujani persoalan hidup. Situasi realiti yang ditampilkan dalam novel cukup menyentuh dan dekat di hati pembaca. Firman-firman Allah dan dalil-dalil hukum melengkapkan lagi kefahaman dan memutikkan bibit-bibit kesedaran dan motivasi kepada insan sekufu Syabab. Segala persoalan yang ditimbulkan penulis dalam karyanya disampaikan dengan penuh hikmah dan fakta yang bukan sembarangan.

Secara keseluruhannya, Syabab Musafir Kasih karya Fatimah Syarha cuba menyampaikan mesej kepada insan-insan bergelar pemuda yang kini kian hanyut dibuai arus duniawi. Mutiara-mutiara ilmu dan semangat yang cuba digarap dalam setiap baris karyanya menampakkan kesungguhan penulis membangkitkan semula taraf pemuda ke tempat yang sepatutnya. Memetik sedikit kata-kata dari novel ini; “Wahai Syabab, Ketekunanmu mengoborkan cita-cita, Semangatmu bak api marak menyala, Kau pemuda harapan, Sinar menantimu di hadapan, Bebaskanlah pemuda, Dari belenggu kejahilan, Kau mampu berlari kencang, Mencipta gelombang, Ayuh Syabab.”

Novel Syabab Musafir Kasih ini adalah terbitan telaga biru dan boleh diperoleh dari laman webnya; www.telagabiru.net.my ataupun kedai-kedai buku Popular dan MPH.
Wallahualam

Sebarang komen, teguran dan pembaikan artikel-artikel blog ini amatlah dialu-alukan.
Nazrey Al-Faruq Jun 2008
zhafran-alfaruq.blogspot.com

2 comments:

Anonymous said...

salam..saya ade baca novel syabab Musafir Kasih ni..tp bukan baca la go through je..huhu..buku tu milik kawan saya..ape yg saya dpat komen tntg buku ni,melalui kilasan yg saya buat selama lebih kurang 20 minit dr jam 5.30pg Isnin lalu..syabab ni mmg seorg pemuda yg beriman..saya suka baca novel cinta, jd saya membelek2 kisah cinta syabab..agak terkejut jugak sbb syabab memilih kak zah menjadi isterinya..tp..dlm Al Quran juga telah menyatakan pemuda yg soleh untuk wanita yg solehah..pd masa itu terdetik di hati.."cukup solehah kah aku ni untuk mendapat seorg lelaki yang soleh?"..rase2nye blum lg..ape2 pon sedikit sebanyak kilasan saya memberi sedikit manfaat utk saya muhasabah diri ini..terima kasih sebab mem'promosi'novel ini di blog awk..jika tidak mungkin saya tak tertarik untuk membaca novel syabab musafir kasih ni..(",)

Muiz Nasrallah said...

salaam ziarah

saya ada ulas sikit pasal novel ini.
syukran~