>Cinta bukan satu kesilapan > Tapi tempat menguji ketaqwaan > Cintakah pada yang Esa atau > Melangit pada yang tidak kekal > Sama ada kita hamba pada cinta atau PENCIPTA

Thursday, November 20, 2008

MANUSIA DAN KEMANUSIAAN

Sebuah lontaran idea dari Akh Salman
dipetik dari: http://bayugunung.blogspot.com/


Manusia itu sendiri bermaksud 'lupa'.

Banyak hal yang kita boleh huraikan yang ada kaitannya dengan lupanya manusia kepada penciptanya. Betapa manusia selalu lupa tentang dirinya yang lemah lagi hina disisi tuhannya. Manusia dan lain-lain bentuk kehidupan hanya sebaris ciptaan dari ciptaanNYa yang tidak terhitung banyaknya. Lantas, apakah yang memaknakan manusia sehingga ia menjadikannya 'insan' ?


Tuhan dengan sifat ke-Tuhananya mengurniakan manusia 'kemanusiaan' agar darjatnya lebih tinggi dan berbeza dari nilai kebinatangan.


Ketika si fakir berputus harapan, kita tampil menghulurkan bantuan..


Ketika si musafir sesat di perjalanan, kita tampil memberikan panduan..


ketika kehidupan musnah menjadi puing-puing bebatuan, kita hadir menghulurkan sumbangan..



Sebagai bukti sifat ketuhan-Nya, 'kemanusiaan' menjadi penawar kepada racun yang berbisa, menjadikan siang kepada malam yang gelap gelita, menghadiahkan bahagia kepada derita yang berpanjangan, menghiburkan hati yang sekian lama dilanda duka dan memberikan petunjuk ketika meraba-raba mencari jalan pulang.



Pudarnya Kemanusiaan



Sdr Yusri kembali ceria walaupun patah kaki


Sepanjang perjalanan menuju Hospital Likas, masih terngiang-ngiang di telinga saya butir-butir bahasa yang memberi erti sebuah nilai yang kian luntur di hakis arus kemodenan yang menggila.

" Nah ambil RM 50 ni pigi Hospital "..Ali menceritakan semula gelagat seorang lelaki yang terlibat kemalangan dengan Sdr Yusri.


"kalau iapun, hantarlah budak tu pigi Hospital. Ini tidak, sudah dia tau patah kaki, ndak bole bejalan, di baginya saja RM50 dengan budak tu suruh pigi sendiri di Hospital. Gila betul"..Ali terus melepaskan ketidapuasannya kepada saya yang baru tiba di tempat kejadian.


Ali lah orang yang membentak marah kepada lelaki
cina tersebut agar sdr Yusri dihantar ke Hospital Likas Kota Kinabalu.



* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Wah, murahnya harga sepasang kaki jika hanya dengan RM 50, selesai semua masalah. Gilakah dunia ini jika memberi erti kepada 'kemanusiaan' hanya terletak diantara untung dan rugi sedangkan dengan hanya 5 minit sahaja rasa bertanggungjawab bisa membina ikatan berpanjangan, melerai separuh kesakitan yang menimpa.


Apakah harga untuk sebuah senyuman yang menguntum semula? Apakah harga untuk hati yang sembuh seketika?....Peliknya jika semua itu mahu diletakkan RM sekian-sekian


Agaknya, kita semua ikut sama menjadi gila seperti dunia yang gila ini.



" Kasihilah semua yang ada dibumi ini, nescaya yang dilangit juga akan mengasihimu".

No comments: