>Cinta bukan satu kesilapan > Tapi tempat menguji ketaqwaan > Cintakah pada yang Esa atau > Melangit pada yang tidak kekal > Sama ada kita hamba pada cinta atau PENCIPTA

Wednesday, April 23, 2008

ISLAMIC FASHION FESTIVAL (IFF) DI DUBAI


Menonton rancangan NONA pada 20 April 2008 yang lalu membuatkan saya begitu kecewa. Liputan selama satu jam tentang Islamic Fashion Festival (IFF) yang pada kali ini bertempat di Dubai membingitkan telinga, menyakitkan mata dan menghiris hati. Bukanlah niat di hati nak tengok sangat, sebetulnya saya sedang menyiapkan tugasan yang diberi oleh kakak saya sambil mendengar dan menonton tv.

Entah apa yang Islamik sangat tentang festival fesyen tu pun saya tak tau. Dengan pakaian ketat dan tudung mini yang kononnya dikatakan ‘menutup aurat’ digayakan pula model-model yang entah-entah bukan Islam pun, mereka berharap fesyen yang diiktiraf oleh mereka sebagai ‘fesyen Islam’ itu dapat diketengahkan di mata dunia. Mendengar istilah busana muslimah yang digunakan bagi pertunjukan fesyen tersebut cukup menyakitkan hati. 

Adakah dengan bertudung sahaja sudah menepati kriteria-kriteria menutup aurat bagi wanita? Wahai kawan-kawanku yang bijaksana, sudah tentu tidak. Malahan, tudung itu sendiri mempunyai kriteria-kriteria yang perlu dicapai untuk dikatakan tudung yang betul-betul menutup aurat. Pertunjukan fesyen seumpama ini bukanlah yang pertama. Ia julung-julung kali diadakan di Jakarta pada tahun lepas dan pada kali ini diadakan di Dubai. Penganjurnya, sudah tentu sahaja Malaysia, satu-satunya Negara yang berpegang dengan Islam Hadhari. 

Nah, lihat sahaja Penaung bagi IFF itu sendiri, isteri TPM sendiri tidak bertudung. Penaung bagi IFF pun tidak bertudung, apatah lagi menutup aurat. Pelik tetapi benar. Kita lihat pula satu rancangan yang mempunyai konsep yang sama dengan IFF iaitu rancangan Busana di TV9. Satu lagi rancangan yang bertopengkan nama ISLAM. 



Pengacaranya tidak perlu diperkenalkan lagi, Pn. Norjuma. Pakaian pengacaranya sendiri sudah boleh dipersoalkan sama ada betul-betul menutup aurat ataupun tidak. Apatah lagi dengan fesyen-fesyen yang diperagakan oleh model-modelnya, sudah pasti tidak sempurna aurat yang ditutup. 

Persoalannya, adakah golongan sebegini faham ataupun tidak tentang tuntutan-tuntutan dalam menyempurnakan kewajipan menutup aurat? Pada pandangan saya golongan sebegini boleh dibahagikan kepada 3 kategori. 

Pertamanya golongan Jahil. Jenis ni memang bodoh bab-bab hukum ni sebab memang tak belajar. 

Keduanya golongan Jahil Murakkab. Jenis ni dahlah bodoh tak tau, pastu sombong pulak, buat-buat pandai tak nak tanya pada ulama. 

Ketiganya golongan yang tahu, tetapi mengalami krisis iman dan keyakinan dengan hukum Allah. Jenis ni lah yang banyak sebenarnya. Tidak yakin dengan hukum Allah. Sama seperti tidak yakin dengan hukum jinayah dalam fiqh islam seperti hudud dan qisas.

Mungkin pertunjukan fesyen di Tehran, Iran boleh dijadikan contoh. Lihat sahaja gambar di bawah ini, walaupun penuh dengan gaya kontemporari, tetapi sempurna aurat yang ditutup. Hakikatnya, wanita bukanlah barang yang layak untuk diperagakan dan dieksploitasi. Rasulullah s.a.w sendiri telah mengangkat darjat wanita di zaman jahiliyah. Adakah anda wanita-wanita akhir zaman ingin menjatuhkan kembali nilai diri dan maruah wanita? Tepuk dada, tanyalah Iman. Wallahualam.

No comments: